2013 CAZİP İŞ FİKİRLERİ |
2013 YILI CAZİP İŞ FİKİRLERİ kobi fikirleri
BİJUTERİBijuteri son yılların en hızlı büyüyen sektörlerinden biri. Sürekli yeni markalar sektöre girerken eskiler de hız kesmeden büyüyor. Bijuteri sektörü 500 milyon liranın üzerinde bir büyüklüğe sahip. Her yıl ortalama yüzde 20 – 30 arasında bir büyüme gösteren sektör artık kabına sığmıyor. Şirketlerin yurt dışı atakları
sayesinde dış ticaret hacmi de 250 milyon
dolara ulaştı.
SEKTÖRÜ CAZİP KILAN NEDENLER
Kadınlar geçmişte altın ve gümüş takı ve aksesuarları tercih ederken bugün gerek fiyatların düşüklüğü gerekse çeşit zenginliği açısından imitasyon ürünlerine daha çok para harcıyor. Takı ve aksesuar firmaları modanın değişimine büyük bir hızla ayak uydurarak çekim alanı yaratmayı başarıyor. Özellikle Anadolu önemli bir büyüme potansiyeline sahip. Kar marjının yüzde 300’lere kadar çıkması sektörü cazip kılan etkenler arasında.
NASIL YATIRIM YAPILIR?
Yatırım maliyeti kiralama giderleri hariç 50 bin ile 150 bin lira arasında değişiyor. Bu işe yatırım yapmak isteyenlerin mağazalar için işlek caddeleri ve AVM’leri tercih etmesi gerekiyor. Bijuteri sektörüne profesyonel ortaklarla girmek riski daha da aşağı çekebilir. Zira şirketlerin markalaşarak büyümeyi tercih ettiği sektörde franchising sistemine olan talep de armış durumda. Euromoda, Assortie, Sette, Next Accessory, Takıştır Bijuteri, The She, Takıcım, Jeune&Belle, Dia Titanium, Accessorize öne çıkan markalar arasında yer alıyor. Şirketlerin bayilik koşulları değişiklik gösterirken bazı firmalar franchise giriş ücreti talep etmiyor.
ÇOCUK GİYİM
Türkiye’de 15 yaş altındaki grup toplam nüfusun yüzde 25’ini oluşturuyor. Bu da 19 milyonluk bir nüfus anlamına geliyor. Dolayısıyla çocuk hazır giyim pazarı oldukça canlı, dinamik bir karakter sergiliyor. Toplam 30 milyar TL civarındaki Türkiye hazır giyim pazarının yaklaşık yüzde 17’i söz konusu 15 yaş altı bebek ve çocuk segmentine ait. Yani çocuk hazır giyim pazarı bugün yaklaşık 5 milyar TL düzeyine ulaşmış durumda. Hazır giyim sektörü her yıl yüzde 1.5 oranında büyürken çocuk giyim sektörü yüzde 15’in üzerinde büyüme gösteriyor.
SEKTÖRÜ CAZİP KILAN NEDENLER
* Türkiye’nin, perakendecilerin ilgi odağı olduğunu söyleyen sektör temsilcileri, genç nüfusu, yüksek doğum oranı, gelecek yıllarda çocuk giyiminde pazar büyüklüğünün artacağına işaret ediyor. * İletişim çağında yetişen genç nüfus ürün kalitesi ile moda ve fiyat dengesini giderek daha bilinçli bir şekilde değerlendiriyor. Buna kriterlere uygun fashion ürünler sunan çocuk giyim markalarının Türkiye’de büyüme şansı yüksek görülüyor.
YATIRIMIN YOLU
Bu alana üretici ya da perakendeci olarak girilebilir. Ya da çocuk giyim sektöründe Türkiye pazar yapısına uygun görülen yabancı markaların Türkiye temsilciliği alınabilir. Bu kanalda toptan satış da yapılabilir. Eğer bir çocuk giyim markasının franchise’ını alarak perakende alanına girmek istiyorsanız 80
RESTORAN
Kısa bir süre öncesine kadar yatırımcıların hobi olarak gördüğü yeme içme sektörü şu sıralar adeta paylaşılamıyor. Sektör her hafta yeni bir satın alma haberiyle çalkalanırken yabancı gruplar Türkiye’ye girmek için yarışıyor. Doğuş Grubu’un patronu Ferit Şahenk, Yandex Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Yalçındağ, Esas Holding Yönetim Kurulu Üyesi Ali Sabancı, Demsa’nın patronu Demet Sabancı Çetindoğan, Teknik Yapı'nın ikinci kuşak patronu Umut Durbakayım, Aksa Jeneratör’ün sahibi Kazancı Holding Başkan Vekili Cemil Kazancı… Hepsinin ortak noktası son dönemde yiyecek içecek işine merak sarmış olmaları. Tüketim alışkanlıklarını değişmesiyle birlikte dışarıda yeme içme giderek artıyor. 2010’da dışarıda yeme içme oranı ayda bir kere iken 2011’de bu oran ayda ikiye yükseldi. Sektör 2012’de yüzde 15 büyürken yıllık cirosu da 7 milyar dolara ulaştı. Özellikle temalı restoran konseptinin önümüzdeki döneme damgasını vurması bekleniyor.
SEKTÖRÜ CAZİP KILAN NEDENLER
* Perakende gıda sektörü büyüdükçe, tüketicilerin beklentileri de yükseliyor. Buna bağlı olarak da sektörde temalı restoran artıyor. Sektörde iş yapan yatırımcılar potansiyel hedef kitlelerine yeni ve değişik şeyler sunarak öne geçmeye çalışıyor. * Temalı restoranların artması hem tüketiciye farklı deneyimler sunuyor hem de alternatiflerini çoğaltmış oluyor. * Kutlama ve davet kültürü gelişti. Türkiye’de restoranlarda çeşit ve lezzetin yanı sıra hijyen de üst noktalara gelmeye başladı. Bu durum yerli müşterilerin yanı sıra yabancı müşterilerin de ilgisini çekiyor.
YATIRIM YOLU
Öncelikle, bir tema belirlemekte fayda var. Bu dünya mutfağından çeşitli lezzetler de olabilir, Türk mutfağını da kapsayabilir. Hatta tek bir kepçe yemeği ile bile büyük bir çıkış yapabilirsiniz. Yeter ki hizmet ve lezzet mükemmel ve ayrıt edici olsun. Tabii dekorasyonda bir konsept belirlemek de gerekiyor. Örneğin sadece av eti ürünlerine yönelik restoran işletmeciliği yapan Urza, tüketici tarafından oldukça sevildi. İstanbul Atatürk, Ankara Esenboğa Havalimanı, İDO Güzelyalı Hızlı Feribot İskelesi, İDO Yenikapı Hızlı Feribot İskelesi olmak üzere dört noktada hizmet veren Tadında Anadolu iyi birer örnek. Restoran açma maliyeti, restoran türüne, büyüklüğüne, tasarımına, bulunduğu şehre ve bölgeye göre farklılık gösteriyor. Ortalama maliyet ise 50 bin ile 200 bin TL arasında değişiyor.
TEMİZLİK
Bir Arap sabunu, bir kova ve bir bez… Tabii bu alanda yatırımcı olmak bu kadar basit değil. Fakat yine de işe başlamak için yeteri kadar cesaret verecek bir konsepti var temizlik sektörünün. 1960’lı yıllarda temizlik sektörü ilk gelişmeye başladığı dönemde şirketler bu üç ürünle yetiniyordu. Bugünse temizlik şirketleri binlerce dolarlık makineler, dev yatırımlar ve yüz binlerce kişinin istihdam edildiği entegre şirketlere dönüştü. Sektördeki yeni trend ise entegre hizmetler. Özellikle akıllı binaların artmasıyla rezidans ve devasa konut projelerinin, yüzme havuzundan, çevre düzenlemesine, evcil hayvan bakımından, güvenlik ihtiyacına kadar çok geniş bir yelpazede hizmete ihtiyaç duyması şirketlerin de yeni alanlara atılmasını sağlıyor. Diğer taraftan daha küçük çaplı hizmet vermek isteyenler için de fırsatlar var. Kadınların çalışma hayatına atılmasıyla artık evlerde de temizlik hizmetlerinin dışarıdan alınmasına neden oluyor. Dönem dönem kuş gribi, domuz gribi gibi bazı salgın hastalıkların gündeme gelmesi de sektörü büyüten etkenler arasında. Pazarın büyüklüğünün 250 milyon dolara ulaştığı tahmin ediliyor.
SEKTÖRÜ CAZİP KILAN NEDENLER
*Rezidans ve devasa konut projelerinin çoğalmasıyla sektördeki temizlik şirketlerine ihtiyaç artıyor. *Kadınların iş hayatına daha fazla atılmaya başlamasıyla evlerde de temizlik işleri için profesyonel şirketler tercih ediliyor. *Temizlik sektörü genel temizlikten kuru temizlemeye kadar geniş bir alanı kapsıyor. *Türkiye’de pazarın büyüme potansiyeli yabancı firmaların da ilgisini çekiyor. Bu firmalar pazarı bilen bayilerle çalışmak istiyor.
YATIRIM YOLU
Temizlik sektöründe irili ufaklı pek çok şirket var. Bunlar genelde bayilik yoluyla büyümeyi tercih ediyor. 1988 yılından bu yana temizlik, güvenlik, ilaçlama ve güvenlik eğitimi alanında faaliyet gösteren Mis Şirketler Grubu da bir süre önce franchising vererek büyüme kararı aldı. Group 7/24 ve Jani King de bayilik veren firmalar arasında. Ayrıca sektörde öne çıkan alanlardan biri de kuru temizleme. Bu sektörde faaliyet gösteren firmalar da son dönemde bayilik çalışmalarına hız verdi. Böwe Clean, Dry Clean Ekspress, Dryman, DryTurk, Eco Dry bunlardan birkaçı. Sektörde yatırım miktarı markaya ve mağazanın büyüklüğüne göre 50 bin dolardan başlayıp 100 bin dolara kadar çıkıyor. Kar marjı ise yüzde 70’e kadar çıkıyor. Yatırımın geri dönüşü bir yıla kadar çıkıyor.
KİŞİSEL GELİŞİM
Son yıllarda hem yaratıcılığı geliştirmek, hem zihinsel ve bedensel yorgunluğu atmak için hobilere yönelim artış eğiliminde. Artık birçok kişi işten çıktığında ya da hafta sonları farklı aktiviteler yapıyor. Günümüzde güzel yemek yapmak da, iyi dans etmek de özellikle çalışan kesimin başlıca hobisi. Bunun için mutfağa ilgisi olanlar yemek kurslarının yolunu tutuyor. Dans tutkusu olanlar da dans okullarına bakınıyor. Hatta bu hobisini işe dönüştürenlerin sayısı da artıyor. Durum böyle olunca hobilere ve kişisel gelişime yönelik kurslar, malzeme satışı yapan mağazalar ciddi bir sektörün oluşmasını beraberinde getiriyor. 2013 yılında da büyümesi beklenen kişisel gelişim ve hobi alanlarında faaliyet gösteren birçok şirket bulunuyor. Model araba, uçak ya da tekne hobisi de son yıllarda Türkiye’de hatırı sayılır kişi sayısına ulaştı. Bu anlamda hala büyük ve potansiyel bir pazarın olduğu düşünüldüğünde ise girişimciler için farklı bir iş fırsatının var olduğu söylenebiliyor.
SEKTÖRÜ CAZİP KILAN NEDENLER
*Yoğun stres altında çalışan günümüz insanları, kaçış noktası olarak hobilerine ağırlık veriyor. Bu da hobiye yönelik iş modellerinin yıldızını parlatıyor. *Hobilere ve kişisel gelişime yönelik kurslar, malzeme satışı yapan mağazalar ciddi bir sektörün oluşmasını beraberinde getiriyor.
YATIRIM YOLU
Yemek, pastacılık gibi kursların eğitim programlarına katılarak serbest girişimci olarak kendi pastanenizi ya da restoranınızı açabilirsiniz. Çeşitli kurumlardan 3 – 6 ay içerisinde alacağınız yoga sertifikasıyla kendi işletmenizi açabilirsiniz. Ya da bu dans, yemek, çikolata, model araç gibi alanlarda faaliyet gösteren firmalardan franchise alabilirsiniz. Bir yoga kursunun yatırım tutarı 5 – 30 bin TL arasında değişiyor. Bir yoga merkezinin franchise’nı almak isterseniz ortalama 20 bin TL franchise bedeli vermeniz gerekiyor. Kişisel gelişime yönelik bir koçluk merkezi açmayı düşünürseniz bunun yatırım maliyeti ise 50 – 150 bin Euro arasında değişiyor.
EĞİTİM
Türkiye’de kendi içerisinde 50 milyar dolarlık bir ekosistem yaratan eğitim sektörü, 2013 yılında da büyümesini sürdürecek alanlardan. Dershanelerin kapanması ya da özel okullara dönüşmesi ve eğitime teşvik gibi konuların gündemde olduğu şu günlerde hem var olan yatırımcıların hem de yeni girişimcilerin farklı yatırımlarına sahne olacak sektör. Bir de zorunlu eğitim dışında alternatif eğitim programlarıyla dikkati çeken kurumlar var. Örneğin küçük yaşta dil eğitimi vermeyi doğru bulan ve buna odaklı eğitim kurumları…
SEKTÖRÜ CAZİP KILAN NEDENLER
* Global rekabet nitelikli iş gücünü zorunlu kılıyor. Kişisel eğitimin ömür boyu olması gerektiğinden hareketle eğitim sektöründeki şirketler de çeşitleniyor. *Gerek dershanelerin kapanıp kolejlere dönüşmesi gerekse eğitime teşvik beklentisi sektörün önümüzdeki dönemde hareketlenmesi beklentisinin altında yatan en önemli nedenlerden. *Okul öncesi eğitimin zorunlu hale gelmesi bu alanda hizmet veren kurum ihtiyacını artırıyor. *Her ne kadar okullarda İngilizce eğitimi verilse de dil eğitimi için pek çok kişi hala kurslara gidiyor. Dershanelerin dönüşmesinde değişim arayan yatırımcıların bu alana da girmesi bekleniyor.
YATIRIM YOLU
Eğitim alanında yatırım yapmak isteyenler farklı şekillerde bu işe girebilirler. Önce hedef kitlelerini belirleyip sonra nasıl bir konseptte hareket etmek istediklerine karar vermeleri gerekiyor. Bu alanda farklı eğitim metodolojisi sunan şirketlerin Türkiye’deki temsilcisi olunabileceği gibi, var olan kolej ve okulların franchise da olunabilir. Eğitim alanında yatırım yapmak isteyenlerin yapacakları işe göre yatırım maliyetleri farklılaşıyor. Abaküsle mental aritmetik sistemi üzerine eğitim veren bir şirket kurmaksa niyetiniz 7 bin TL yeterli. Anaokulu kurmak 150 bin TL yatırım bedeli gerektiriyor. Bir kolejin franchise olmak için ise 150 bin dolar sadece franchise bedeli ödemenin yanında en az bir bu kadar daha okul yatırımı yapmak lazım.
KOZMETİK
Bugün dünyada 200 milyar doları aşan ve geçen yıl krize rağmen yüzde 4.4 büyüyen kozmetik pazarı, son yıllarda Türkiye’de de büyümesiyle dikkati çeken sektörler arasında. Türkiye’deki kozmetik sektörünün toplam büyüklüğünün 7 milyar TL’ye ulaştığı yönünde tahminler yapılıyor. Kozmetik sektöründe son yıllarda dikkati çeken gelişmelerden biri de kozmetik perakendeciliğindeki marka ve mağaza sayısının sürekli artması. 20’nin üzerinde şirketin yer aldığı sektörde girişimci ve çalışanlar için farklı fırsatlar söz konusu. Çünkü toplam 700’ün üzerinde mağazası olan ve 5 bin kişiye istihdam sağlayan bu şirketlerin gelecek hedeflerinde mağaza sayısını artırmak var. Bir kısmı franchise sistemiyle büyüyen bu şirketler yatırımcılar için girişim fırsatı yaratıyor. Bugün 2 milyar doların üzerinde bir pastayı oluşturan kozmetik perakendeciliğinin büyüme potansiyeli yeni oyuncuların ve hali hazırdaki şirketlerin iştahını kabartmaya devam ediyor. Öyle ki artık pek çok şirket çatısı altında birden çok marka bulunduruyor ve bu markalarla mağazalaşıyor. Özellikle de bu markaların Anadolu’da mağazalaşma atağına geçecekleri söyleniyor.
SEKTÖRÜ CAZİP KILAN NEDENLER
* Türkiye’de genç nüfusun varlığı sektörün önündeki en büyük avantajlarından. * Yine tüketici bilinci ile bu alana her geçen gün daha fazla kaynak ayrılıyor. * Anadolu’da sektöre cazip gelen çok ciddi bir potansiyelin varlığı. * Sektörün dinamizmi ve zincir mağaza kurma kabiliyetinin yüksekliği. * Avrupa’da pazarın büyümesinin azalması, yeni pazarlara olan ilgiyi artırıyor.
YATIRIM YOLU
Bu alana üretici ya da perakendeci olarak girilebilir ya da bir ürünün Türkiye’deki hakları alınabilir. Doğrudan satış sektöründe kozmetik ürün satışı konusunda faaliyet gösteren şirketler bulunuyor. Kişi olarak serbest girişimci olarak bu şirketlere katılıp ek kazanç yaratılması da söz konusu olabilir. Eğer bir markanın franchise’ını alarak perakende alanına girmek istiyorsanız kiokslar için 20 bin TL, mağaza için ise 500 bin TL’yi bulan bir yatırım gerçekleştirmeniz gerekiyor. Eğer niyetiniz doğal ürün ya da açık parfüm satmaksa bunun için de yatırım bedeli 15 bin – 60 bin TL arasında değişiyor.
GÜVENLİK
Şehirleşmenin artması, inşaat ve gayrimenkul sektörlerindeki patlama güvenlik sektörünü hızla büyüyor. Bundan sekiz yıl önce 5188 sayılı ‘Özel Güvenlik Hizmetleri’ne dair kanununun yürürlüğe girmesiyle birlikte yasal bir zemine kavuşan özel güvenlik sektörü, o günden sonra hızlı bir büyüme sürecine girdi. Özellikle inşaat sektöründeki patlamaya paralel olarak sektör, geçtiğimiz yıl 7 milyar TL’lik büyüklüğe ulaştı. Bunun 1 milyar TL’si elektronik teknoloji güvenlik sistemlerinden oluşuyor. Önümüzdeki birkaç yılda pazarın 10 milyar liralık bir büyüklüğe ulaşması bekleniyor. Merkezi Brüksel’de bulunan Avrupa Özel Güvenlik Şirketleri Birliği’ne göre Türkiye, Avrupa’nın en büyük özel güvenlik sistemine sahip ülkesi. Bu yıl yüzde 10 büyümesi beklenen pazarın çift haneli büyüme performansını 2013’te de sürdürmesi bekleniyor.
SEKTÖRÜ CAZİP KILAN NEDENLER
* Türkiye’de penetrasyon oranları hala çok düşük. Ev kullanımında yüzde 0.8 ve KOBİ’lerde ise yüzde 4.8 seviyelerinde seyrediyor. * AVM’ler, rezidans ve konut projelerinin hızla artması güvenlik sektörünün büyümesinde en önemli etken durumunda. * Evlere yönelik güvenlik hizmetinin büyümesinin bir başka nedeni ise özellikle gençlerin tek başlarına yaşamaya başlaması. * Evde bakıcı ile yalnız kalan çocuk ve yaşlıların sayısındaki artış da elektronik güvenlik pazarını hızla büyütüyor.
YATIRIM YOLU
Pazarda irili ufaklı bin 500 civarında şirket olsa da, sektörü domine eden şirket sayısının iki elin parmaklarını geçmediğini söyleyebiliriz. Bu şirketler de zaten bayilikle büyümesini sürdürüyor. Bu şirketlerden biri olan ve 1995’ten bu yana pazarda faaliyet gösteren Pronet, yaklaşık 150 bin aktif güvenlik sistemiyle hizmet veriyor. Şu an 20 ilde 75 çözüm ortağına sahip şirket, Türkiye’nin dört bir tarafında yeni ortaklar arıyor. Giriş bedeli alınmıyor, ilk yatırım maliyeti yaklaşık 15 bin dolar civarında.
Araç Takip Sistemlerinden kamera sistemlerine kadar pazarın her alanında faaliyet gösteren Alarmnet de bayilik veren şirketlerden biri. Güvenlik kameraları, kayıt cihazları, parmak izi sistemleri, yüz tanıma sistemleri gibi alanlarda Japonya’dan Yakotech ve Idprint’in Türkiye distribütörü olan Bilmak da Türkiye’nin dört bir tarafında yeni bayiler arıyor.
SPOR
Günümüzün en önemli trendlerinden biri sağlıklı yaşam. Sağlıklı yaşamın olmazsa olmazlarından biri de spor. İnsanların giderek bilinçlenmesi ve sağlığa verilen önemin artması ile birlikte spora olan ilgide de gözle görülür bir artış yaşanıyor. Son yıllarda özellikle büyük şehirlerde peşi sıra açılan spor kulüplerinin yüksek doluluk oranına ulaşması da bu resmi destekleyen bir gelişme olarak dikkat çekiyor. Bundan 10 sene önce yaklaşık 10 bin adet olan tenis raketi pazarının bugün 50 binli rakamlara ulaşmış olması bu gelişime bir örnek olarak gösterilebilir. Bununla bağlantılı olarak spor giyim pazarını da hızla büyüyor. Son 10 yıldır çift haneli büyüyen pazarın toplam büyüklüğünün 1 milyar Euro’ya yaklaştığı tahmin ediliyor.
SEKTÖRÜ CAZİP KILAN NEDENLER
* Nüfusumuz son derece genç ve gelecekte yaşanacak büyümenin en önemli motoru bu genç nüfus olacak. * Spor yapmak artık bir lüks değil gerçek bir ihtiyaç haline gelmiş durumda. Bu da doğal olarak spor salonlarına olan ihtiyacı artırıyor. * Şu an Türkiye’de spor yapanların yalnızca yüzde ikisi spor salonlarını kullanıyor. Bu rakam AB ülkelerinde yüzde 10’un üzerinde. Bu da alınacak yolu gösteriyor. * Sadece salon sporlarında değil, tenis, kayak, sörf ve dağcılık gibi bireysel sporlarda da ciddi bir ilgi söz konusu. İş hayatının yarattığı stresten kaçanlar outdoor sporlara daha fazla yöneliyor. * Şu anda Türkiye’de kişi başına spor harcaması sadece 8 Euro. Bu rakam Bulgaristan’da 45 Euro, Yunanistan’da 65 Euro, Avusturya’da 150 Euro, Almanya’da ise 180 Euro civarında.
YATIRIM YOLU
Bayilik bu alana girmek için en kolay çözüm. Hemen her marka bayilik sitemiyle çalışıyor. Pazarın en önemli ismi olan Adidas’ın 168 bayisi bulunuyor. Mağaza sayısında sürekli büyüyen şirketin bayilik maliyeti mağazada uygulanacak konsepte göre değişiyor. Fakat 250-300 TL arasında yatırımdan söz edebiliriz. SPX, 21 mağazasıyla bireysel, teknik spor malzemeleri ve sörf-sokak giyimi satarak kategorisinde lider olmuş bir marka. Yıllık iki milyon ziyaretçi sayısına sahip şirket, önümüzdeki iki yıl içinde beş yeni mağaza açacak. Markanın yatırım bedeli ise 200 bin dolar. Yaklaşık 40 uluslararası markanın ithalatını gerçekleştiren Delta Bisiklet, Türkiye geneline bayilik veriyor. Ana bayi ve tali bayi olmak üzere iki tip bayiliği bulunan Delta’nın ana bayiliği için 200-300 bin Euro, tali bayilik için ise 50-100 bin Euro yatırım yapılması gerekiyor. Sadece kadınların üye olabildiği B-fit spor merkezi, Türkiye’de 6 yıl önce kuruldu ve 200’ün üzerinde şubeye ulaştı. Şirketin franchise bedeli ise 35 bin TL. Açılacak spor mağazasının büyüklüğüne göre değişiyor. 250 bin TL ile 300 bin Euro arasında bir yatırım gerekiyor.
ALINTI
|
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder