is fikirleri, domates |
İZMİR - Avrupa ekonomilerini derinden
etkileyen ekonomik krizin, Avrupa ülkelerinde yaşayan insanların dışarda yemek
alışkanlığından uzak durmalarına, dolayısıyla Türkiye'den Avrupa'ya yapılan
başta domates olmak üzere yaş sebze ve meyve ihracatında artışa yol açtığı
bildirildi.
Dünyanın en büyük 5
sera üreticisinden birisi olduklarını, Türkiye'nin de bu alanda en büyük
üreticisi ve ihracatçısı olduklarını belirten Şentürk, bu yıl özellikle
İngiltere, Almanya ve Rusya'dan gelen taleplerin memnuniyet verici düzeyde
olduğunu ifade etti.
Şentürk, bu artışın nedenlerine
ilişkin Avrupa'daki alıcılarla yaptıklarını görüşmelerde, bunun ''kriz kaynaklı
olduğu'' yorumlarının yapıldığını dile getiren Şentürk, şunları kaydetti:
''Avrupa'da insanlar
kriz sonrası tasarruf etme eğilimi içine girdi ve dışarıdan söylemek yerine
kendi yemeklerini yapmaya başladı. Bunun domates başta olmak üzere yaş sebze
meyveye talebi artırdığı ifade ediliyor. Hazır yemek kültürünün artık bittiği
belirtiliyor. Kriz sözleri Türk sanayisini olumsuz etkiliyor, ancak tarıma
katkıları oldu. İngiltere ve Almanya pazarlarına yaptığımız ihracatta henüz
sezonun başında olmamıza rağmen yüzde 30-35 artış var. İngiltere'de Tesco
mağazalarına domates gönderiyoruz. Haftada 4 tır domates gönderiyoruz. Talebe
yetişmeye çalışıyoruz.''
Bu yıl domates ve
biberde geçen yıla göre yüzde 20 artışla 12-13 milyon avro civarında bir
ihracat yapmayı öngördüklerini bildiren Şentürk, tarım sektöründe planlama
yapmanın çok mümkün olmadığını, sezonun bu düzeyde devam etmesi halinde yılı
başarılı biçimde kapatacaklarını söyledi.
‘TÜRK DOMATESİ DE MARKA OLMA
YOLUNDA’
Şentürk, Türkiye'de tarım ürünlerinde kalitenin giderek arttığını, pazar bulma konusunda sıkıntı yaşamadıklarını belirterek, ihracata başladıkları bir kaç yıl öncesine kadar Almanya'daki marketlerde en pahalı ürünün İspanyol domatesiyken, bugün kalitesiyle en pahalı domatesin Türk domatesi haline geldiğine işaret etti.
Türkiye'nin, tarımda
dünyanın en iyisi olabilecek potansiyele sahip olduğunu ifade eden Şentürk,
''Bunu değerlendirmek için yaptığımız modern yatırımlarla kısa sürede bunu
ispat ettik. Türk domatesi Avrupa'nın en pahalı ürünü, marka olma yolunda
ilerliyor. Bunu katma değeri daha yüksek ürünlere de taşımak durumundayız''
dedi.
‘YENİ HAL YASASI FİYATLARI
DÜŞÜRECEK’
İç piyasaya ilişkin değerlendirmelerde de bulunan Şentürk, Antalya bölgesinde yaşanan doğal afetler ve havaların çok soğuk gitmesinin ürünün kalitesini olumsuz etkilediğini dile getirdi.
Şentürk, modern
seraların hava şartlarından çok fazla etkilenmediğini, bu nedenle kaliteli
ürünün fiyatının hızla arttığını belirterek, arz ve talebe bağlı olmayan fiyat
artışlarının ise yeni Hal Yasası sayesinde önleneceğini savundu.
Şu anda domatesin
sera çıkış fiyatının ihracatta 3,2 lira, iç pazarda ise 2,7 lira olduğunu
kaydeden Şentürk, eski Hal Yasası düzenlemesine göre hallere gitmek durumunda
kalan ürünün, komisyoncuların payıyla birlikte fiyatının fırladığını, yeni
düzenlemeye göre üretici olarak doğrudan satış noktalarına gönderme imkânına
kavuşulduğuna dikkati çekti.
Yasanın henüz çok
yeni olduğunu, uygulamanın oturmasının 1 yıl almasını beklediklerini dile
getiren Şentürk, şunları söyledi:
''Birçok market halen
halleri kullanıyor. Üreticilerle bağlantıların kurulması ve sistemin
oturmasıyla Avrupa'dakine benzer bir sistem kurulmuş olacak. Yeni düzenlemeyle
domateste üreticiden çıkış fiyatıyla market satış fiyatı arasındaki dengenin
savunucusu olacağız. 1 milyona domates satıyorsam market etikete 2 lira
yazıyorsa, bunun hakkının yüzde 20 olduğunu söyleyeceğiz, bu bilgiyi medyayla
paylaşacağız. Marketler arasındaki rekabetin de bu konuda tüketicinin lehine
olacağını düşünüyorum.''
|
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder