EĞİTİM ve DANIŞMANLIK YARDIMI
(Para-Kredi ve Koordinasyon Kurulu’nun 2007/3 Sayılı Tebliği)
(Para-Kredi ve Koordinasyon Kurulu’nun 2007/3 Sayılı Tebliği)
A- Eğitim
* Destek Amacı Türkiye’de sınai ve/veya ticari faaliyette bulunan şirketler ile yazılım sektöründe faaliyet gösteren şirketlerin çalışanlarının kalite, verimlilik, yönetim teknikleri, tasarım, uluslararası pazarlama vb. ile dış ticaret işlemleri konusundaki eğitim giderleri ile bu konularda alınacak danışmanlık hizmetlerine ilişkin giderlerin ve ülkemizde düzenlenen tasarım yarışmalarında dereceye giren tasarımcıların, tasarım konusunda yurt dışı eğitim giderlerinin desteklenmesidir.
* Kimler Yararlanabilir Sınai ve/veya ticari faaliyette bulunan şirketler, yazılım sektöründe iştigal eden şirketler ile tasarımcılar.
* Sağlanan Destek Şirketlerin yıllık toplam 25.000 ABD dolarını aşmamak üzere, program bazında süresi 6 (altı) ayı geçmeyen yurtiçi eğitim giderlerinin % 70’i desteklenir.
Eğitim Konuları
• Dış Ticaret, Gümrük ve Kambiyo Mevzuatı• Yurt dışı pazarlama, müzakere ve yazışma teknikleri ile fiyatlandırma
• Dış Ticarette ulusal ve uluslararası finansman sağlama teknikleri
• Rekabet hukuku ve koşulları ile Avrupa Birliği ve Dünya Ticaret Örgütü mevzuatı, dış ticarette anlaşmazlıkların çözümü ve uluslararası tahkim
• Dış ticaret muhasebesi, uluslararası muhasebe standartları
• Moda-marka tasarımı, teknolojik, endüstriyel, görsel, yazılım ve ambalaj tasarımı
• Kalite
• Verimlilik
• Yönetim teknikleri
• Proje hazırlama, yönetim ve izleme teknikleri
• Stratejik planlama
ve benzeri alanları kapsamaktadır.
* Yetkili Kuruluş DTM
* Uygulamacı Kuruluş İGEME
B- Danışmanlık
* Destek Amacı Şirketlerin, uluslararası ticarete yönelmelerinin ve rekabet edebilirliklerinin sağlanması amacıyla, yukarıda geçen eğitim konuları ve benzeri alanlara ilişkin olarak Müsteşarlıkça yetkilendirilmiş danışmanlardan alacakları danışmanlık hizmetleri destekten yararlandırılır. * Sağlanan Destek Tebliğ kapsamında; alınacak danışmanlık hizmetlerine ilişkin giderlerinin yıllık toplam 50.000 ABD Dolarını aşmamak kaydıyla, % 50’i, 3 (üç) yıl süreyle, desteklenir.
* Yetkili Kuruluş DTM
* Uygulamacı Kuruluş İhracatçı Birliği Genel Sekreterliği
C- Tasarımcıların Eğitimi
* Destek Amacı Müsteşarlık tarafından uygun bulunan ve İhracatçı Birlikleri Genel Sekreterliklerinin ulusal düzeyde düzenledikleri moda-marka tasarımı, teknolojik, endüstriyel, görsel, yazılım ve ambalaj tasarımı yarışmalarında dereceye giren yıllık toplam 15 (onbeş) tasarımcının; uluslararası düzeyde kabul görmüş yurt dışındaki eğitim merkezlerinde alacakları eğitime ilişkin giderleri ile yaşam giderleri, destekten yararlandırılır.* Sağlanan Destek Alınacak eğitime ilişkin giderlerin % 100’ü ile eğitime gönderilecek tasarımcıların, aylık 1.500 ABD Dolarını aşmamak kaydıyla, yaşam giderleri en fazla 1 (bir) yıl süresince desteklenir.
* Yetkili Kuruluş DTM
* Uygulamacı Kuruluş İhracatçı Birliği Genel Sekreterliği
PAZAR ARAŞTIRMASI VE PAZARLAMA DESTEĞİ
(Para-Kredi ve Koordinasyon Kurulu’nun 2006/6 Sayılı Tebliği)
(Para-Kredi ve Koordinasyon Kurulu’nun 2006/6 Sayılı Tebliği)
A- Pazar Araştırması Projelerinin Desteklenmesi
* Destek Amacı Şirketler ile SDŞ’ler tarafından; ürünleri ve/veya sektörleriyle ilgili olarak gerçekleştirilen pazar araştırması projelerine ilişkin giderlerin bir kısmının karşılanmasıdır.* Kimler Yararlanabilir Türkiye’de sınaî ve/veya ticari faaliyette bulunan şirketler, yazılım şirketleri ve SDŞ’ler.
Sağlanan Destekler
a) Ürünleri ve/veya sektörleriyle ilgili olarak gerçekleştirilen pazar araştırması projelerine ilişkin giderleri desteklenir.Şirketler için: Proje başına en çok 10.000 $ (Pazar araştırması projelerine ilişkin giderleri, şirketler için % 70)
SDŞ için: Proje başına 10.000 $ (Pazar araştırması projelerine ilişkin giderleri, SDŞ’ler için % 80)
Şirketlerin yıllık en fazla 5 adet, SDŞ’lerin yıllık en fazla 10 adet pazar araştırması projesi,
DTM tarafından belirlenen hedef pazarlara yönelik olması halinde destek oranı 10 puan artırılarak uygulanır.
b) Yurt dışına yönelik pazarlama stratejileri ve eylem planlarının oluşturulabilmesi amacıyla DTM tarafından uygun görülen pazar araştırması hizmeti veren kurum ve/veya kuruluşlardan satın alacakları pazar araştırması raporları ve istatistikler vb.’ne ilişkin giderler ile bu kurum ve/veya kuruluşlara üyelik giderleri, şirketler için % 50, SDŞ’ler için % 60 oranında ve yıllık en fazla 20.000 ABD Doları desteklenir.
Şirketler ve SDŞ’ler, her bir destek bazında, en fazla üç yıl süresince yararlandırılabilir.
c) DTM tarafından koordine edilen ve tek bir sektör bazında gerçekleştirilen sektörel nitelikli ticaret heyeti programlarına iştirak etmeleri halinde katılım giderleri, şirketler için % 50, SDŞ’ler için % 60 oranında ve program başına en fazla 10.000 ABD Doları desteklenir.
Şirketlerin yıllık en fazla 5 adet, SDŞ’lerin yıllık en fazla 10 adet sektörel nitelikli ticaret heyeti programına katılım giderleri,
DTM tarafından belirlenen hedef pazarlara yönelik olması halinde destek oranı 10 puan artırılarak uygulanır.
ç) Ürünlerinin yurt dışına yönelik olarak elektronik ortamda pazarlanabilmesi amacıyla DTM tarafından uygun görülen ve nihai tüketiciye yönelik olmayan e-ticaret sitelerine üyelik giderleri, şirketler için % 50, SDŞ’ler için % 60 oranında ve yıllık en fazla 10.000 ABD Doları
Şirketler ve SDŞ’ler, her bir destek bazında, en fazla üç yıl süresince yararlandırılabilir.
* Desteklenmeyen Faaliyetler Pazar araştırmasının amaçlanmadığı yurt dışı gezileri,
Grup seyahati veya resmi ve/veya özel kurum ve/veya kuruluşlarca yabancı ülkelere yönelik olarak gerçekleştirilen programlar.
* Yetkili Kuruluş DTM
* Uygulamacı Kuruluş İGEME-İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi
ARAŞTIRMA-GELİŞTİRME (AR-GE) YARDIMI
(Para-Kredi ve Koordinasyon Kurulu’nun 98/10 Sayılı Tebliği)
* Ar-Ge Projeleri • Yeni bir ürün üretilmesi(Para-Kredi ve Koordinasyon Kurulu’nun 98/10 Sayılı Tebliği)
• Ürün kalitesi veya standardının yükseltilmesi
• Maliyet düşürücü ve standart yükseltici mahiyette yeni tekniklerin uygulanması
• Üretimle ilgili yeni teknoloji geliştirilmesi veya yeni teknolojinin yurt koşullarına uyumu konusunda bilimsel esaslara uygun ve araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin her safhasını belirleyecek mahiyette hazırlanacak çalışma ve teknoloji uyarlamasını
* Kimler Yararlanabilir Sanayi kuruluşları, yazılım geliştirmeye yönelik firmalar / kuruluşlar ile sektör ve büyüklüğüne bakılmaksızın firma düzeyinde katma değer yaratan bütün kuruluşlardır.
* Yetkili Kuruluş Dış Ticaret Müsteşarlığı (DTM)
* Uygulamacı Kuruluş Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK)
Türkiye Teknoloji Geliştirme Vakfı (TTGV)
Sağlanan Destek
1. AR-GE Faaliyetlerinin Proje Bazında Desteklenmesi
Kuruluşların kendi bünyelerinde veya Türkiye’de olmak kaydıyla bünyeleri dışında gerçekleştirdikleri AR-GE faaliyetleriyle ilgili harcamaların bir kısmının karşılanmasıdır.
* Temel Destek Oranı % 50
* Azami Destek Oranı % 60
* Destek Süresi 3 yıl
* Yetkili Kuruluş DTM
* Uygulamacı Kuruluş TÜBİTAK
Ölçülebilir Olmak Koşuluyla, Karşılanacak Başlıca Harcamalar
• Personel giderleri (araştırmacı ve araştırmada kullanılan teknisyen)
• Araştırma faaliyeti için kullanılan alet, teçhizat, yazılım giderleri
• Araştırma için kullanılan danışmanlık hizmeti ve eşdeğer hizmet alım giderleri
• Ülke içindeki Ar-Ge kurum ve kuruluşlarına yaptırılan Ar-Ge hizmet giderleri
• Doğrudan Ar-Ge faaliyetleri ile ilgili malzeme alımı vb. giderleri
• Patent başvuru giderleri
2. Projelere Sermaye Desteği Sağlanması
* Destek Oranı % 50
* Yetkili Kuruluş Dış Ticaret Müsteşarlığı
* Uygulamacı Kuruluş TTGV (Proje sahibi kuruluşla bir sözleşme imzalanır.)
Sağlanan Destek
a) Ürün Geliştirme Projelerine Sermaye Desteği
* Destek Amacı Ticari değeri olan yeni ürün oluşturulması veya mevcut ürünlerin rekabet gücünün yükseltilmesine ya da bu amaçla üretim yöntemi, sistemi ve tekniklerinin araştırılmasına ve geliştirilmesine yönelik AR-GE projelerine, Destekleme ve Fiyat İstikrar Fonu’ndan projeyi yürüten sanayi kuruluşunu teşvik eder nitelikte destek sağlanmasıdır.
* Azami Destek Süresi 2 yıl
* Azami Destek Tutarı 1 milyon ABD Doları
b) Stratejik Odak Konuları Projelerine Sermaye Desteği
* Destek Oranı Proje giderlerinin tümü
* Azami Destek Tutarı 100.000 ABD Doları
* Azami Destek Süresi 1 (bir) yıl
“Stratejik Odak Konuları Projeleri”, sanayi yapısı, teknoloji ve insan birikimi ile uluslararası karşılaştırmalı üstünlüklerin dinamiği esas alınarak, hangi alanlarda teknolojik projeler yürütülmesinde yarar bulunduğunu veya araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin ülkemizde gelişip yaygınlaşması için alınması gereken tedbirleri tespit eden projelerdir. Ürün geliştirme projeleri sonucunda ticari uygulamaya geçilmesi halinde, projeye sağlanan sermaye destek miktarı, projeyi yöneten kuruluş veya ticari uygulamayı başlatan üçüncü şahıslar tarafından, faiz oranları üzerinden DFİF’e geri ödenir.
Diğer Destek Kapsamındaki Projeler
- Eureka projelerine süre kısıtlaması olmaksızın % 50 oranında destek sağlanması, bu kapsamda üniversitelerin yapacakları harcamaların da 100.000 ABD Doları’na kadar desteklenmesi
- Birden çok sanayi kuruluşunun TÜBİTAK/TTGV ile birlikte kurdukları şirketlerin AR-GE harcamalarının % 60 oranında desteklenmesi
YURT DIŞI BİRİM, MARKA VE TANITIM FAALİYETLERİNİN DESTEKLENMESİ
(Para-Kredi ve Koordinasyon Kurulu’nun 2010/6 Sayılı Tebliği)
* Kimler Yararlanabilir Türkiye’de sınai ve/veya ticari faaliyet gösteren şirketler ile İşbirliği Kuruluşları (Para-Kredi ve Koordinasyon Kurulu’nun 2010/6 Sayılı Tebliği)
* Destek Süresi ve Sayısı 4 yıl ve 15 (onbeş) yurt dışı birim
* Başvuru Süresi 6 ay
Desteklenecek Faaliyetler
Birim Kira Giderlerinin Desteklenmesi
- Türkiye’deki ana şirket doğrudan birim açabileceği gibi yurt dışında faaliyet gösteren şirketi veya şubeleri de birim açabilir. Bu durumda yurt dışındaki şirket ile Türkiye’deki ana şirket arasında organik bağın olması gerekir.
- Destek ödemesi yurt dışı ortaklık oranına göre hesaplanır.
- Yurt dışı şirketin, Türkiye’deki ana şirketin kuruluş tarihinden sonra açılması gerekir.
- İşbirliği Kuruluşlarının kiralayacakları yurt dışı birimlerin kira giderleri de desteklenir.
- Desteklerden yararlanan birimlerde, Türkiye’de üretilen ürünlerin pazarlanması gerekir.
- Açılan birimin mağaza olması halinde % 60 oranında ve yıllık en fazla 120.000 ABD Dolarına kadar,
- Açılan birimin ofis, showroom, depo veya reyon olması halinde % 60 oranında ve yıllık en fazla 100.000 ABD Dolarına kadar,
- Açılan birimin mağaza olması halinde % 50 oranında ve yıllık en fazla 100.000 ABD Dolarına kadar,
- Açılan birimin ofis, showroom, depo veya reyon olması halinde % 50 oranında ve yıllık en fazla 75.000 ABD Dolarına kadar,
- Şirketin tüzel kişilik olarak yurt dışındaki şirkete ortak olması,
- Şirketin tüm ortaklarının yurt dışındaki şirkete ortak olması,
- Şirketin, en az % 51’ine sahip ortak veya ortaklarının, şirket adına yurt dışında şirket açmak için yetkilendirilmesi koşuluyla, yurt dışında açılan şirkete ortak olması,
- Şirketin halka açık olması halinde; halka açıklık oranı düştükten sonra şirketin %51’ine sahip ortak ya da ortakların şirket adına yurt dışında şirket veya birim açmak için yetkilendirilmesi koşuluyla, yurt dışında açılan şirkete ortak olması.
- Şirketler ve İşbirliği Kuruluşlarınca yurt dışına yönelik olarak gerçekleştirilen görsel ve yazılı tanıtım, sponsorluk, yurt dışı birimlerinin internet sayfasına ilişkin tasarım, reklâm panoları, yabancı dilde hazırlanmış firma katalogları, broşürler, eşantiyon ve tanıtım malzemeleri, elektronik ortamda tanıtım sitelerine verilen reklâm giderleri desteklenir.
- Yurt dışında gerçekleştirilen reklâm, tanıtım ve pazarlama giderleri; % 60 oranında ve her bir ülke için yıllık en fazla 150.000 ABD Dolarına kadar desteklenir.
- Desteklenen yurt dışı birimi bulunmayan ancak yurt içi ve tanıtım yapacağı ülkede marka tescil belgesine sahip şirketlerce, Türkiye’de üretilen ürünlerle ilgili olarak yurt dışında gerçekleştirilen reklâm, tanıtım ve pazarlama giderleri, % 60 oranında ve yıllık en fazla 250.000 ABD Dolarına kadar desteklenir.
- Şirketlerin yurt içi marka tescil belgesine sahip oldukları markalarının yurt dışında tescili ve korunmasına ilişkin giderleri, % 50 oranında ve yıllık en fazla 50.000 ABD Dolarına kadar desteklenir.
Bölgesel Rekabet Edebilirlik Operasyonel Programı kapsamında coğrafi olarak kişi başına düşen milli geliri Türkiye ortalamasının % 75’inin altında kalan ve 12 Düzey II bölgesinde merkezi bulunan şirketler ve İşbirliği Kuruluşlarınca gerçekleştirilmesi durumunda destek oranı 20 baz puana kadar artırılabilir.
* Yetkili Kuruluş DTM
* Yurtdışında Onay Yeri Ticaret Müşavirliği/Ataşeliği veya Konsolosluk
* Uygulamacı Kuruluş İhracatçı Birliği Genel Sekreterliği
TÜRK ÜRÜNLERİNİN YURTDIŞINDA MARKALAŞMASI, TÜRK MALI İMAJININ YERLEŞTİRİLMESİ VE TURQUALITY®’NİN DESTEKLENMESİ
(Para-Kredi ve Koordinasyon Kurulu’nun 2006/4 Sayılı Tebliği)
* Destek Amacı İhracatçı Birlikleri, Üretici Dernekleri, Üretici Birliklerinin, sektörlerinin yurtdışında tanıtımı amacıyla gerçekleştirecekleri harcamalara ilişkin giderler, Türkiye’de ticari ve/veya sınai faaliyette bulunan şirketlerin ürünlerinin markalaşması amacıyla gerçekleştirecekleri faaliyetlere ilişkin giderler ile İhracatçı Birliklerinin TURQUALITY® Programı kapsamında firmalara yurt içinde ve yurt dışında markalaşma sürecinde vereceği desteklere ilişkin harcamalar, Türk markalarının pazara giriş ve tutunmalarına yönelik gerçekleştireceği her türlü faaliyet ve organizasyonlara ilişkin giderler ile olumlu Türk malı imajının oluşturulması ve yerleştirilmesi için yurt içinde ve yurt dışında gerçekleştireceği her türlü harcamaların desteklenmesidir.(Para-Kredi ve Koordinasyon Kurulu’nun 2006/4 Sayılı Tebliği)
* Destek Kapsamı Firmalar markalaşma faaliyetlerini içeren bir Stratejik İş Planı ile doğrudan Dış Ticaret Müsteşarlığı’na müracaat edeceklerdir. “Turquality” ibaresinin kullandırılması hususunda ise Müsteşarlık denetim/danışmanlık firmalarının raporlarını talep edebilir.
* Kimler Yararlanabilir İhracatçı Birlikleri, Üretici Dernek/Birlikleri, Türkiye’de ticari ve/veya sınai faaliyette bulunan şirketler
* Destek Oranı Firmalar için % 50 (İhracatçı Birlikleri için % 80)
* Destek Süresi Dört yıl (Marka Destek Programı kapsamındaki firmalar)
Beş yıl (Turquality Destek Programı kapsamındaki firmalar)
* Başvuru Süresi 6 ay
Sağlanan Destek
A) Marka Destek Programı Kapsamındaki Firmalar
A) Marka Destek Programı Kapsamındaki Firmalar
- Marka tesciline ilişkin harcamaları (maksimum 50.000 ABD Doları)
- Reklam, tanıtım ve pazarlama faaliyetleri (maksimum 300.000 ABD Doları)
- Yurtdışı birimlere ilişkin kira harcamaları (maksimum 300.000ABD Doları)
- Mağazaların konsept mimari çalışmaları ve dekorasyon giderleri (maksimum 200.000 ABD Doları)
- Kiraladıkları reyonlara ilişkin kira ve/veya komisyon giderleri (maksimum 200.000 ABD Doları)
- Showroomlara ilişkin kira ve/veya komisyon giderleri (maksimum 200.000 ABD Doları)
- Kalite, çevre belgeleri ile insan can, mal emniyeti ve güvenliğini gösterir işaretlere ilişkin harcamaları(maksimum 50.000 ABD Doları)
- Franchise verilmesi durumunda, franchising sistemi ile yurt dışında açılacak mağazalara ilişkin dekorasyon harcamaları (maksimum 50.000 ABD Doları)
- Patent, faydalı model ve endüstriyel tasarım tescili harcamaları ile TURQUALITY® Sertifikasını haiz markalarının yurtdışında tescili ve korunmasına ilişkin giderleri
- Akredite kurum ve/veya kuruluşlardan alınacak kalite, çevre belgeleri ile insan can, mal emniyeti ve güvenliğini gösterir işaretlere ilişkin harcamalar
- TURQUALITY® Sertifikasını haiz markalı ürünleriyle ilgili olarak istihdam edilen moda/endüstriyel ürün tasarımcısı giderleri (maksimum 3 tasarımcı)
- Reklam, tanıtım ve pazarlama faaliyetleri
- Mağazalara ilişkin uygun mahal araştırmasına yönelik danışmanlık, konsept mimari çalışmaları, dekorasyon, demirbaş, kira harcamaları ile mağazanın kiralanmasıyla ilgili hukuki danışmanlık ve belediye giderleri (Demirbaş-dekorasyon giderleri maksimum 100.000 ABD Doları)
- Ofis, depo, showroom, satış sonrası servis vb. yurtdışı birimlerine ilişkin kira, dekorasyon, demirbaş, komisyon giderleri
- Showroom/büyük mağaza (department store), hipermarketlerde kiraladıkları reyon/ showroom/ gondol/ satış alanlarına ilişkin kira, dekorasyon, hizmet ve/veya komisyon harcamaları
- Franchise verilmesi durumunda, açılacak mağazalara ilişkin dekorasyon harcamaları (Mağaza başına 50.000-ABD Doları)
- İş yönetimi kapsamında satın alacakları her türlü danışmanlık giderleri
- Bir firmanın marka destek programından Turquality destek programına geçmesi halinde yararlanabileceği toplam destek süresi 72 ayı geçemez.
* Uygulamacı Kuruluş DTM (İhracat Genel Müdürlüğü)
YURT DIŞI FUAR KATILIMLARININ DESTEKLENMESİ
(Para-Kredi Ve Koordinasyon Kurulu’nun 2009/5 Sayılı Tebliği)
* Destek Amacı Firmalarımızın yurt dışı fuarlara iştiraki ve sektörel nitelikteki uluslararası fuarlara bireysel katılımlarının sağlanması ile Türk ihraç ürünlerinin tanıtılması ve pazarlanması suretiyle ihracatımızın desteklenmesidir.(Para-Kredi Ve Koordinasyon Kurulu’nun 2009/5 Sayılı Tebliği)
* Kimler Yararlanabilir Fuar organizasyonu gerçekleştiren organizatörler ve söz konusu fuar organizasyonuna iştirak eden firma ve kuruluşlar ile sektörel nitelikteki uluslararası fuarlara bireysel katılım sağlayan firma ve kuruluşlardır.
* Başvuru Şekli Gerekli tüm bilgi ve belgeler fuarın bitiş tarihini müteakip en geç üç ay içerisinde; yurt dışı fuar organizasyonlarında; katılımcı ve/veya organizatör tarafından Müsteşarlıkça belirlenecek ihracatçı birlikleri genel sekreterliklerine, bireysel düzeyde uluslararası fuar katılımlarında ise; katılımcı tarafından katılımcının üretim konusuyla ilgili üye olduğu ihracatçı birliklerine verilir. Katılımcının bireysel olarak katılım sağlayacağı, Müsteşarlıkça destek kapsamına alınmış bulunan sektörel nitelikteki uluslararası fuarın başlama tarihinden en az on beş gün önce, ihracatçı birliğine fuarın yetkili organizatörü tarafından düzenlenen, boş stand ve/veya standart donanımlı stand metrekare fiyatını gösteren yer tahsis belgesi veya faturasını ibraz eder.
Ürün Teşhir Şartı Katılımcıların ürünlerini standlarında sergilemeleri gerekmektedir. Ancak, ürünlerini kendi tercihleri ile sergilememeleri ve fuara broşür, katalog, maket vb. ile katılım sağlamaları durumunda katılımcılar azami 9 m2 üzerinden desteklenirler.
Stand Alanı Yurt dışı fuarlara iştirak eden katılımcılar ile sektörel nitelikteki uluslararası fuarlara bireysel iştirak eden katılımcıların; asgari 9 m2 olmak üzere, azami 50 m2’ye kadar kiraladıkları stand alanı üzerinden fuar giderleri desteklenmektedir. Bazı sektörler sınırlamadan muaftır.
Sağlanan Destek
Yurt Dışı Fuarlarda Katılımcıların Desteklenmesi- Yurt dışı fuar organizasyonlarında, katılımcı tarafından organizatöre ödenen katılım bedelinin % 50’si destek kapsamında katılımcıya ödenir.
- Katılımcıya fuar bazında ödenecek destek tutarı, yurt dışı fuarın genel nitelikli uluslararası fuara milli katılım veya Türk ihraç ürünleri fuarı olması halinde 10.000 ABD Dolarını; sektörel nitelikli uluslararası fuara milli katılım, yabancı firma katılımlı sektörel fuar veya sektörel Türk ihraç ürünleri fuarı olması halinde ise 15.000 ABD Dolarını geçemez.
- Yurt dışı fuarlara iştirak eden komple tesis imalatı, makine, yat imalatı ve otomotiv ana sanayi sektöründe faaliyet gösteren katılımcıların fuar nakliye masraflarının destek kapsamında bulunmayan kısmının 10.000 ABD Dolarını geçmemek üzere %50’si, doğal taş, seramik, mobilya, otomotiv yan sanayi, elektronik, beyaz eşya, endüstriyel mutfak eşyaları, mücevherat ve halı sektöründe faaliyet gösteren katılımcıların fuar nakliye masraflarının destek kapsamında bulunmayan kısmının ise 6.000 ABD Dolarını geçmemek üzere %50’si katılım bedeline ilaveten desteklenir.
- Katılımcının gen mühendisliği/biyoteknoloji, uzay ve havacılık teknolojileri, ileri malzeme teknolojileri, nano teknoloji, teknik tekstil, yenilenebilir enerji, donanım (hardware), yazılım (software), bilişim ve elektronik konularında üretim yapması veya film yapımcısı olması durumunda katılım bedelinin %75’i desteklenir.
- Üretici/imalatçı organizasyonlarının katılacağı yurtdışı fuarlarda katılım bedelinin %75’i, her fuar için azami 36 m2’lik alan esas alınmak suretiyle desteklenir.
- Müsteşarlıkça belirlenecek sektörlerde faaliyet gösteren ve organizatörden nakliye hizmeti almayan katılımcıların nakliye harcamaları ile katılım bedeli toplamı, nakliye hizmetini organizatörden alan diğer katılımcıların ödediği katılım bedelini aşmamak kaydıyla desteklenebilmektedir.
- Katılımcının SDŞ olması durumunda, organizatöre ödenecek katılım bedelinin yukarıda belirtilen sınırlamaya (10.000/15.000 ABD Doları) tabi olmak üzere % 75’i,
- Üretici/imalatçı organizasyonlarının katılacağı yurtdışı fuarlarda katılım bedelinin yukarıda belirtilen sınırlamaya (10.000/15.000 ABD Doları) tabi olmak üzere % 75’i,
- DTM tarafından görevlendirilen organizatör tarafından yapılan tanıtım faaliyetlerine yönelik harcamalar, tüm katılımcıların toplam katılım bedelinin % 25’ini geçmemek üzere; yurt dışı fuarın genel nitelikli olması halinde 80.000 ABD Dolarına kadar, sektörel nitelikli olması halinde ise 120.000 ABD Dolarına kadar % 75 oranında destekten yararlandırılır.
- Sektörel Türk ihraç ürünleri fuarları ve sektörel nitelikteki uluslararası fuarlara milli katılımlarda, Müsteşarlıkça verilecek ön uygunluğa istinaden, fuar konusu sektörün tanıtımına yönelik gerçekleştirilecek gösteri/etkinlik/trend alanı harcamaları için yukarıda belirtilen destek miktarına ilaveten; proje kapsamında yapılacak harcamaların %75’ini geçmemek üzere 80.000 ABD Dolarına kadar desteklenir.
- DTM tarafından belirlenerek ilan edilen yurt dışında düzenlenen sektörel nitelikteki uluslararası fuarlara Bireysel Katılım gerçekleştirilmesi durumunda; katılımcının fuarın yetkili organizatörüne ödeyeceği boş stand ve/veya standart donanımlı stand kirasının ve nakliye harcamalarının 15.000 ABD Doları’nı aşmamak üzere % 50’si,
- Katılımcının SDŞ olması durumunda, boş stand ve/veya standart donanımlı stand kirasının tamamı ve nakliye harcamalarının 15.000 ABD Doları’nı aşmamak üzere % 75’i,
- Üretici/İmalatçı organizasyonlarının katılacağı sektörel nitelikli uluslararası fuarlar için, boş stand ve/veya standart donanımlı stand kirasının ve nakliye harcamalarının 15.000 ABD Doları’nı aşmamak üzere % 75’i,
- İhracatımızın ülke ve pazar açısından çeşitlendirilmesi ve firmalarımızın hedef pazar olarak nitelenen ülkelere yönlendirilebilmelerini teminen her yıl belirlenen 15 hedef ülkede düzenlenecek fuarlara iştirak eden katılımcıların % 50 destek oranına 20 puan ilave destek sağlanır.
- Bu Tebliğ’in yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 1 yıl süre içerisinde gerçekleştirilecek fuarlara iştirak eden katılımcıların % 50 destek oranına 10 puan ilave destek sağlanır.
* Uygulamacı Kuruluş İhracatçı Birliği Genel Sekreterliği
ULUSLARARASI NİTELİKTEKİ YURTİÇİ İHTİSAS FUARLARI YARDIMI
(Para-Kredi ve Koordinasyon Kurulu’nun 95/7 Sayılı Tebliği)
* Destek Amacı Uluslararası nitelikteki yurtiçi ihtisas fuarlarının dış tanıtımının sağlanması ve uluslararası düzeyde katılımın artırılması amacına yönelik bir destektir. Dış Ticaret Müsteşarlığı’nca belirlenecek kriterlere uygun yerli organizatörlerin fuar öncesinde ve fuar süresince gerçekleştirecekleri tanıtım ve promosyon faaliyetlerine ilişkin giderlerin belli bir oranı karşılanmaktadır.(Para-Kredi ve Koordinasyon Kurulu’nun 95/7 Sayılı Tebliği)
* Kimler Yararlanabilir Fuar organize eden firmalar yararlanabilmektedir.
* Desteklenecek Fuarlar • Tekstil-konfeksiyon-halı
• Deri (ayakkabı dahil)
• Taşıt araçları ve yan sanayii
• Gıda ve gıda teknolojisi
• Elektrik/elektronik sanayii
• Madeni eşya sanayii
• Toprak sanayii
• İnşaat malzemeleri
• Mobilya sanayii
Desteklenecek Harcamalar Destek Azami Destek
Oranı (ABD Doları)
- Fuar öncesi yapılan yurtdışı tanıtım faaliyetleri % 50 25.000
- Fuara davetli önemli yabancı alıcıların (2 kişi/ülke) % 50 15.000
- Fuar süresince düzenlenecek seminer, konferans,
* Yetkili Kuruluş DTM
* Uygulamacı Kuruluş İhracatçı Birliği Genel Sekreterliği
ÇEVRE MALİYETLERİNİN DESTEKLENMESİNE İLİŞKİN YARDIM
(Para-Kredi ve Koordinasyon Kurulu’nun 97/5 Sayılı Tebliği)
* Destek Amacı Türkiye’de ticari ve sınai faaliyette bulunan veya tarım ya da yazılım sektörlerinde iştigal eden şirketler tarafından çevre, kalite ve insan sağlığına yönelik teknik mevzuata uyum sağlanabilmesini teminen akredite edilmiş kurum ve/veya kuruluşlardan alınacak kalite, çevre belgeleri ile insan can, mal emniyeti ve güvenliğini gösterir işaretler ile tarım ürünlerine ilişkin laboratuar analizleri ve belgelendirme işlemleriyle ilgili harcamaların belirli bir bölümünün karşılanmasıdır.(Para-Kredi ve Koordinasyon Kurulu’nun 97/5 Sayılı Tebliği)
* Kimler Yararlanabilir • Türkiye’de ticari ve sınai faaliyette bulunan şirketler
• Tarım veya yazılım sektöründe iştigal eden şirketler
• Dış Ticaret Sermaye Şirketleri (DTSŞ)
• Sektörel Dış Ticaret Şirketleri (SDŞ)
* Sağlanan Destek • ISO 9000 serisi
• ISO 14000 serisi
• CE işareti
• Uluslararası nitelikteki diğer kalite,çevre belgeleri belgeleri ile insan can, mal emniyeti ve güvenliğini gösterir işaretler
• ISO 22000 gıda güvenliği yönetimi sistemi belgelerini
• Tarım ürünlerine ilişkin belgelendirme işlemleri ve olumlu sonuçlanmak kaydıyla laboratuar analiz raporlarını alma masrafları (sadece belgelendirme masrafları)
* Destek Şartı Harcamaların belgelendirilmiş olması ve Türk Standartları Enstitüsü veya akredite edilmiş kuruluşlardan alınmasıdır.
* Destek Oranı % 50
* Azami Destek Tutarı 25.000 ABD Doları
* Başvuru Süresi Belgeyi aldıktan sonra 6 ay içinde başvurulması gerekmektedir.
* Yetkili Kuruluş DTM
* Uygulamacı Kuruluş İhracatçı Birliği Genel Sekreterliği
TASARIM DESTEĞİ
(Para-Kredi ve Koordinasyon Kurulu 2008/2 Sayılı Tebliği)
* Destek Amacı Türkiye'de tasarım kültürünün oluşturulması ve yaygınlaştırılmasını teminen tasarımcı kurum ve kuruluşların gerçekleştireceği tanıtım, reklam, pazarlama, istihdam, danışmanlık harcamaları ile yurt dışında açacakları birimlere ilişkin giderlerinin desteklenmesidir.
* Kimler Yararlanabilir Tasarımcı Şirketleri, Tasarım Ofisleri ile Birlikler, Tasarım Dernekleri
Sağlanan Destek
Desteklenecek Harcamalar Destek Azami Destek
Oranı (ABD Doları)
I. Tasarımcı Şirketlerinin Desteklenmesi
(Para-Kredi ve Koordinasyon Kurulu 2008/2 Sayılı Tebliği)
* Destek Amacı Türkiye'de tasarım kültürünün oluşturulması ve yaygınlaştırılmasını teminen tasarımcı kurum ve kuruluşların gerçekleştireceği tanıtım, reklam, pazarlama, istihdam, danışmanlık harcamaları ile yurt dışında açacakları birimlere ilişkin giderlerinin desteklenmesidir.
* Kimler Yararlanabilir Tasarımcı Şirketleri, Tasarım Ofisleri ile Birlikler, Tasarım Dernekleri
Sağlanan Destek
Desteklenecek Harcamalar Destek Azami Destek
Oranı (ABD Doları)
I. Tasarımcı Şirketlerinin Desteklenmesi
- Yurt dışına yönelik reklam, tanıtım, pazarlama vb. faaliyetleri % 50 300.000
| % 50 | 100.000 |
| % 50 | 200.000 |
| % 50 | 50.000 |
| % 50 | 150.000 |
| % 50 | 200.000 |
- Yurt dışındaki reklam, tanıtım, pazarlama vb. faaliyetlerine % 50 150.000
| % 50 | 50.000 |
| % 50 | 100.000 |
| % 50 | 50.000 |
| % 50 | 200.000 |
| % 50 | 100.000 |
- Birlikler, tasarım dernek-birliklerinin,
* Destek Süresi En fazla 4 yıl
* Yetkili Kuruluş DTM
* Uygulamacı Kuruluş İhracatçı Birliği Genel Sekreterliği
İSTİHDAM YARDIMI
(Para-Kredi ve Koordinasyon Kurulu 2000/1 Sayılı Tebliği)
(Para-Kredi ve Koordinasyon Kurulu 2000/1 Sayılı Tebliği)
* Destek Amacı Sektörel Dış Ticaret Şirketi unvanını haiz firmaların münhasıran dış ticarete ilişkin işlemlerini yürütmek üzere konusunda tecrübeli ve yüksek öğrenimli yönetici ve eleman istihdamının sağlanması amaçlanmaktadır.
* Kimler Yararlanabilir Sektörel Dış Ticaret Şirketleri (SDŞ)
* Destek Oranı % 75
* Destek Süresi En fazla 1 yıl
* Desteklenen Harcamalar Bir SDŞ’ye istihdam edeceği en fazla bir yönetici ile iki elemanın ücretleri için ve bir defa destek sağlanmasıdır.
* Destek Kapsamında Çalışan Sayısı SDŞ’lerin ilk defa istihdam edecekleri, konusunda tecrübeli ve yüksek öğrenimli;
• Yöneticinin toplam azami 18.000 ABD Doları karşılığı Türk Lirasını aşmamak üzere yıllık brüt maaşlarının % 75’i
• Elemanların toplam azami 9.000 ABD Doları karşılığı Türk Lirasını aşmamak üzere yıllık brüt maaşlarının % 75’i
* Uygulamacı Kuruluş DTM (İhracat Genel Müdürlüğü)
TEKNİK MÜŞAVİRLİK FİRMALARİNİN YURT DIŞINDAKI FAALİYETLERİNE SAĞLANACAK DEVLET YARDIMLARI
(Para-Kredi ve Koordinasyon Kurulu 2004/5 Sayılı Tebliği)
* Destek Amacı Ülkemizin mal ve hizmet ihracını artırmak için teknik müşavirlik, müteahhitlik firmaları, firma grupları, sektörel özel sektör kuruluşları, fuar organizatörleri ile seminer, konferans organizatörlerinin yurt dışında ofis açmaları, pazar araştırmaları ve tanıtım faaliyetlerinde bulunmaları desteklenmektedir.(Para-Kredi ve Koordinasyon Kurulu 2004/5 Sayılı Tebliği)
* Kimler Yararlanabilir • Teknik müşavirlik firmaları
• Müteahhitlik firmaları
• Firma Grupları
• Sektörel Özel Sektör Kuruluşları
• Fuar Organizatörleri
• Seminer, Konferans Organizatörleri
Sağlanan Destek
• Yurtdışı-Ofis Desteği- Teknik müşavirlik firmalarının demirbaşlarının bir defalık alımından doğan masraflarının 15.000 ABD Dolarını aşmaması kaydıyla % 70’i,
- Teknik müşavirlik firmalarının kira bedelinin yıllık 25.000 ABD Dolarını aşmamak kaydıyla birinci yıl %70’i, ikinci yıl % 50’si, üçüncü yıl %30’u,
- Teknik müşavirlik firmalarının ofisleri bulunan ülkelerdeki tanıtıma ilişkin harcamalarının yıllık 5.000 ABD Dolarını aşmamak kaydıyla birinci yıl %70’i, ikinci yıl %50’si, üçüncü yıl %30’u,
- Teknik müşavirlik firmalarının yurt dışındaki ofislerinde istihdam edecekleri bir Türk veya yabancı yöneticinin yıllık 35.000 ABD Dolarını, bir adet büro elemanının yıllık 10.000 ABD Dolarını aşmamak kaydıyla yıllık brüt maaşlarının birinci yıl %70’i, ikinci yıl % 50’si, üçüncü yıl %30’u,
- Teknik müşavirlik firmalarının yurt dışındaki işleri için o ülkenin yerel hukuk ve mali meslek müşavirlerinden ödeme belgesi karşılığı satın alacakları hizmet giderleri, yıllık 10.000 ABD Dolarını aşmamak kaydıyla birinci yıl %70’i, ikinci yıl % 50’si, üçüncü yıl %30’u,
- Firma gruplarının yurt dışında ofis açması halinde, demirbaşlarının bir defalık alımından doğan masraflarının 15.000 ABD Dolarını aşmaması kaydıyla % 70’i,
- Sektörel özel sektör kuruluşlarının üyeleri adına yurt dışında ofis açmaları halinde, demirbaşlarının bir defalık alımından doğan masraflarının 15.000 ABD Dolarını aşmaması kaydıyla % 70’i,
- Teknik müşavirlik firmaları ve firma gruplarının yapacakları pazar araştırması faaliyetlerine ilişkin masraflarının 25.000 ABD Dolarını aşmaması kaydıyla % 95’i,
- Sektörel özel sektör kuruluşlarının yapacakları veya yaptıracakları pazar araştırması faaliyetlerine ilişkin masraflarının 30.000 ABD Dolarını aşmaması kaydıyla % 95’i,
a) Fuarlara katılım
- Müteahhitlik ve teknik müşavirlik firmalarının yurtdışında münhasıran inşaat ve inşaat teknolojisi konusunda düzenlenen sektörel nitelikli uluslararası fuarlara katılması halinde bu firmaların, milli katılımı gerçekleştiren fuar organizatörüne m2 üzerinden ödeyecekleri katılım bedelinin 20.000 ABD Doları'nı aşmamak üzere %70’i,
- Müteahhitlik ve teknik müşavirlik firmalarının, fuar organizatörü tarafından yurt dışında münhasıran inşaat ve inşaat teknolojisi konusunda düzenlenen sektörel nitelikli uluslararası fuarlara katılmaları halinde bu firmaların katılım bedelinin 20.000 ABD Dolarını aşmamak kaydıyla %70’i,
- Fuar organizatörü tarafından gerçekleştirilecek tanıtım filmi, broşür, kitapçık, elektronik ortamda tanıtım/videowall, reklam panoları veya afiş biçimindeki tanıtım etkinlikleri ile yurt dışı yazılı ve görsel kitle iletişim araçlarında yayınlanacak reklamlara ilişkin harcamaların 30.000 ABD Dolarını aşmamak üzere %70’i,
- Müteahhitlik ve teknik müşavirlik firmalarının yurt dışında düzenlenen sektörel nitelikli uluslararası seminer, konferans, vb. faaliyetlere katılmaları halinde, milli katılımı gerçekleştirecek organizatörüne ödeyecekleri katılım bedelinin 2.000 ABD Dolarını aşmamak kaydıyla %70’i,
- Müteahhitlik ve teknik müşavirlik firmalarının, seminer, konferans organizatörü tarafından yurt dışında münhasıran inşaat ve inşaat teknolojisi konusunda düzenlenen sektörel nitelikli uluslararası seminer, konferans, vb. faaliyetlere katılmaları halinde bu firmaların ödeyecekleri katılım bedelinin 2.000 ABD Dolarını aşmamak kaydıyla %70’i,
- Seminer, konferans organizatörü tarafından gerçekleştirilecek tanıtım filmi, broşür, kitapçık, elektronik ortamda tanıtım/videowall, reklam panoları veya afiş biçimindeki tanıtım etkinlikleri ile yurt dışı yazılı ve görsel kitle iletişim araçlarında yayınlanacak reklam, vb. tanıtım faaliyetlerine ilişkin harcamaların 30.000 ABD Dolarını geçmemek üzere %70’i,
- Seminer, konferans organizatörü tarafından yurt içerisinde düzenlenecek olan uluslararası seminer, konferans, vb faaliyetlere ilişkin olarak seminer, konferans organizatörü tarafından gerçekleştirilecek organizasyon harcamalarının her bir organizasyon için 100.000 ABD Dolarını geçmemek kaydıyla % 70’i ve yurt dışından davet edilecek en fazla 20 (yirmi) katılımcının yol ve konaklama giderleri,
- Hedef pazar ülkelerdeki yatırım projelerine ilişkin karar alma süreçlerinde Türk teknik müşavirlik firmalarının yer almasını sağlayarak, söz konusu projelerde Türk mal ve hizmetlerinin kullanılması potansiyelinin hayata geçirilmesi veya artırılmasını teminen, yurt dışında Müsteşarlıkça belirlenecek kriterlere uygun projelerin fizibilite etüdü çalışmalarının teknik müşavirlik firmalarınca gerçekleştirilmesine ilişkin masraflar, proje başına 300.000 ABD Dolarını geçmemek kaydıyla, Müsteşarlık ile söz konusu teknik müşavirlik firması arasında düzenlenen Hizmet Sözleşmesinde belirtilen miktar ve hükümler çerçevesinde desteklenir.
- Yurt dışında açılan müşavirlik hizmetlerine ilişkin ihalelere iştirak edecek olan veya ihalesiz olarak doğrudan sözleşme yapılması olanaklarını takip eden girişimci teknik müşavirlik firmalarının, hizmet, vekalet veya eser niteliğindeki teslimatlarına karşılık olarak imzalanan sözleşmede belirtilen bedelin % 20’sini geçmeyecek şekilde firmalara, her takvim yılı için en fazla 100.000 ABD Dolarını aşmamak kaydıyla en fazla 300.000 ABD Dolarına kadar destek sağlanır.
TARIMSAL ÜRÜNLERDE İHRACAT İADESİ YARDIMLARI
(Para-Kredi Ve Koordinasyon Kurulu’nun 2009/1 Sayılı Tebliği)
* Destek Amacı Bazı tarım ürünlerinin ihracatının desteklenmesidir.(Para-Kredi Ve Koordinasyon Kurulu’nun 2009/1 Sayılı Tebliği)
* Kimler Yararlanabilir Tarım ürünleri ihracatçıları
* Sağlanan Destek İhraç edilen ürünlerin ihracat miktar ve değerleri gözönüne alınarak hesaplanan tutarların, ihracatçıların kamu kuruluşlarına yapmış oldukları vergi, SSK primi, haberleşme ve enerji giderlerinden mahsup edilmesidir.
* Desteklenen Tarım Ürünleri (Yalnızca tebliğde yer alan GTİP numaraları ile tanımlanan ürün çeşitleri için geçerlidir.)
Sıra No | Madde Adı |
1 | Buket yapmaya elverişli veya süs amacına uygun cinsten çiçekler ve tomurcuklar |
2 | Sebzeler (pişirilmemiş, buharda veya suda kaynatılarak pişirilmiş, dondurulmuş) |
3 | Kurutulmuş sebzeler (bütün halde, kesilmiş, dilimlenmiş, kırılmış veya toz halinde) |
4 | Meyveler ve sert çekirdekli meyveler (pişirilmemiş, buharda veya suda kaynatılarak pişirilmiş, dondurulmuş) |
5 | Dondurulmuş Meyve ve sebze ile meyve ve sebze işleme sanayiine dayalı gıda maddeleri |
6 | Bal |
7 | Reçel, jöle, marmelat, meyve veya sert kabuklu meyve püreleri veya pastları |
8 | Meyve suları, meyve nektarları |
9 | Zeytinyağı |
10 | Hazırlanmış veya konserve edilmiş balıklar |
11 | Kümes hayvanları etleri |
12 | Yumurta |
13 | Kümes hayvanları etinden, sakatatından yapılmış sosisler ve benzeri ürünler ile kümes hayvanları etinden hazırlanmış veya konserve edilmiş ürünler |
14 | Çikolata ve kakao içeren gıda müstahzarları |
15 | Bisküviler, gofretler, kekler |
16 | Makarnalar |
* Uygulamacı Kuruluş İhracatçı Birliği Genel Sekreterliği
KAYNAKLAR
Dış Ticaret ve Yatırım Mevzuatı, Ankara, İGEME, Mithatpaşa Cad. No.60, Kızılay, Ankara, Tel: 312 – 417 22 23, Fax: 312 – 417 22 33, Faks: 312 425 71 76, E-mail: igeme@igeme.gov.tr , Internet: http://www.igeme.gov.tr
|
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder